Zapytaj adwokata, zanim podejmiesz decyzję
Kupujesz samochód, inwestujesz w nieruchomość, a może chcesz prowadzić własną działalność gospodarczą? Zabezpiecz swoje interesy, konsultując się wcześniej z adwokatem. Z tym przesłaniem Naczelna Rada Adwokacka zainicjowała 4 kwietnia kampanię informacyjną pt. „Zapytaj adwokata”.
Ruszyła pierwsza ogólnopolska kampania informacyjna organizowana przez Naczelną Radę Adwokacką. W dużych miastach zawisły billboardy, reklamy trafiły do internetu, prasy i radia. Izby adwokackie, a za ich pośrednictwem także adwokaci w całym kraju otrzymali materiały – plakaty i ulotki do rozpowszechniania. Ten krok wynika z prostej prawdy: to nasza wspólna sprawa, każdy może dołączyć swoją cegiełkę, zaangażować się w promowanie naszego zawodu. Samorząd adwokacki dostarcza narzędzia i materiały, ale to wysiłek całej Palestry jest miarą sukcesu kampanii.
Przygotowania do ofensywy były bardzo staranne. Komisja ds. Wizerunku Zewnętrznego i Ochrony Prawnej przy Naczelnej Radzie Adwokackiej konsultowała różne kwestie także z okręgowymi radami. Przed kampanią ogólnopolską swoje lokalne kampanie przeprowadziły izby: łódzka, katowicka, warszawska, wielkopolska. Również ich doświadczenia zostały wzięte pod uwagę, o czym świadczy fakt, że Komisja ds. Wizerunku Zewnętrznego i Ochrony Prawnej poprosiła o pomoc specjalistkę ds. wizerunku – dr Katarzynę Liberską-Kinderman – która doradzała przy pracach nad interesującą i skuteczną kampanią dla Izby Adwokackiej w Łodzi.
Na początku prac nad kampanią trzeba było zadać sobie podstawowe pytania – co chcemy osiągnąć i z jakim przekazem wyjść do społeczeństwa? W budowaniu odpowiedzi pomogły ankiety: wewnętrzna i zewnętrzna. W ankiecie skierowanej do naszych kolegów adwokatów pytano o standardy pracy – jakie sprawy najczęściej prowadzą, skąd pozyskują klientów, czy w ostatnich latach odczuli zmiany na rynku usług prawniczych. Z kolei w ankiecie skierowanej do odbiorców usług prawnych pytano o rozpoznawalność „marki” adwokat i o korzystanie z usług adwokackich. Badania zewnętrzne przeprowadziła firma S360 na reprezentatywnej grupie 600 osób.
Wyniki okazały się zarówno dobre, jak i niezadowalające. Adwokat, obok sędziego, jest najbardziej rozpoznawalnym zawodem prawniczym – to cieszy. Ci, którzy skorzystali z usług adwokackich, zwykle byli zadowoleni i potwierdzali skuteczność pracy adwokata. Ale większości respondentów nasz zawód kojarzy się niestety jedynie z pomocą w prowadzeniu spraw w sądzie, i to pomocą, która – według respondentów – kosztuje słono. Nad tym społecznym wyobrażeniem o naszym zawodzie Komisja ds. Wizerunku Zewnętrznego i Ochrony Prawnej postanowiła popracować, aby uświadomić Polakom potrzebę korzystania z pomocy prawnej i pokazać korzyści z tego płynące. Teraz tylko 8 proc. respondentów korzysta z profesjonalnej pomocy prawnej przed powstaniem problemu. Polacy nie mają nawyku korzystania z usług prawników prewencyjnie lub na etapie wczesnego rozpoznania zagrożenia. Naszym celem jest zmiana tej sytuacji.
Kolejna ważna informacja, której dostarczyły badania, dotyczy sposobu, w jaki potencjalni klienci wybierają konkretnego adwokata do udzielenia pomocy prawnej. Klienci bardzo często szukają informacji o adwokatach w internecie, natomiast decyzję o wyborze konkretnego podejmują najczęściej na podstawie polecenia znajomych lub rodziny. Stąd idea, by elementem kampanii informacyjnej była strona internetowa zapytajadwokata.pl, która zawiera szczegółowe informacje, dlaczego warto skorzystać z pomocy adwokata przed podjęciem ważnych decyzji życiowych. Na stronie znajdziemy także prostą i praktyczną wyszukiwarkę adwokatów.
Spośród ofert przygotowania kampanii Naczelna Rada Adwokacka wybrała agencję reklamową Albedo z Poznania, która opracowała jej szczegóły. Dysponując ograniczonym budżetem Komisja ds. Wizerunku Zewnętrznego i Ochrony Prawnej skupiła się na efektywności działań. Dlatego tak duży nacisk został położony na kampanię internetową. W ten sposób można bowiem trafić do młodszego odbiorcy, mieszkającego poza dużymi miastami. Internetowe narzędzia dają też adwokatom większą możliwość włączenia się w kampanię – łatwo jest promować link do strony na stronach kancelarii czy na swoich profilach w mediach społecznościowych, udostępniać zdjęcia i gify.
W ramach mediaplanu zostały przewidziane też bardziej tradycyjne formy prowadzenia kampanii. Przygotowano billboardy, które zostały ustawione w ponad 70 miejscach; broszury i plakaty, które będą umieszczane miejscach publicznych przez okręgowe rady adwokackie. W radiu pojawiły się spoty reklamowe, a w wybranych tytułach prasowych reklamy. Jako grupę docelową dla naszego przekazu wskazano osoby aktywne zawodowo, które stoją przed koniecznością podjęcia ważnych życiowych decyzji nierzadko połączonych z dużym wydatkiem.
Jeszcze za wcześnie na podsumowania, ale pierwszy tydzień napawa optymizmem. Nasze billboardy i reklamy prasowe zostały zauważone, widoczni jesteśmy w internecie, szczególnie na portalach społecznościowych, co jest oczywiście również zasługą adwokatów, którzy podeszli życzliwie do kampanii i włączyli się w nią na swoich profilach. Przygotowanie i prowadzenie tej kampanii to był zbiorowy wysiłek, a za pomoc w przygotowaniach dziękujmy szczególnie adwokatom: Annie Atanasow, Joannie Lazer, Michałowi Fertakowi, Karolowi Pachnikowi, Kindze Widerze i Radzymowi Wójcikowi.
Co oczywiste, pojawiają się także pytania o to, czy kampania przyniesie jakikolwiek efekt. Gdyby Naczelna Rada Adwokacka nie wierzyła w efektywność, nie zostałyby podjęte tak szeroko zakrojone działania. Widzimy przecież, jak intensywną kampanię prowadzą w mediach radcy prawni i nie możemy oddawać pola w walce o klientów. Jest to ważne szczególnie w sytuacji, gdy wciąż obowiązuje zakaz reklamy naszych usług. Jeśli adwokaci nie mogą się reklamować, to na samorządzie spoczywa szczególny obowiązek uświadomienia Polakom potrzeby korzystania z pomocy prawnej adwokatów nie tylko wtedy, kiedy obywatele mają problemy, ale także po to, aby tych problemów uniknąć!
Mamy świadomość, że jedną kampanią nie można było sprostać wszystkim oczekiwaniom naszego środowiska co do promocji pomocy prawnej świadczonej przez adwokatów. Obecna kampania jest pierwsza i mamy nadzieję, że po dokonaniu wnikliwej analizy jej wyników zostaną podjęte prace nad kolejnymi akcjami skierowanymi do innego kręgu odbiorców np. przedsiębiorców.
O autorze artykułu
