• Facebook
  • Czytelnia
  • Redakcja i Kontakt
eKronika
  • Archiwum artykułów
  • Szukaj
  • Menu

Home / Silna marka niezbędna

Silna marka niezbędna

15 maja 2016/w Wydanie 61, Wydarzenia /Autor Kronika

Konkurencja, komunikacja, zaufanie, czyli adwokat nie może mieć ,,duszy sklepikarza”, bo jego zawód to misja wolnego środowiska promującego praworządność i społeczeństwo obywatelskie.

stepniewicz

Ogólnopolska konferencja – spotkanie przedstawicieli komisji wizerunkowych Okręgowych Rad Adwokackich – odbyła się 8-9 kwietnia, a rozmawiano na temat roli komunikacji w budowa-niu zaufania do adwokatury. Przygoto-wała imprezę komisja ds. wizerunku i współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz działalności pro bono i wielu innych prawników. Cel to m.in. opracowanie strategii wizerunkowej, budowanie silnej marki środowiska, wymiana doświadczeń w tej dziedzinie – z uwzględnieniem problemów konkurencji na rynku usług prawniczych. Gościliśmy w siedzibie Okręgowej Rady Adwokackiej w Łodzi; byli przedstawiciele Naczelnej Rady Adwokackiej w Warszawie, a też współorganizatorzy – dziekani i przedstawiciele komisji wizerunkowych regionalnych izb.

Dzień pierwszy
Gości przywitał dziekan ORA w Łodzi, adwokat Jarosław Z. Szymański. W powitaniu podkreślał, że adwokat nie może mieć ,,duszy sklepikarza”, że zawód adwokata jest misją społeczną wolnego środowiska promującego praworządność, kreującego wizję społeczeństwa obywatelskiego. Zwrócił uwagę, że środowisko powinno być opiniotwórcze i budować dobrą markę adwokatury. Byli m.in. prezesi NRA Jacek Trela i Andrzej Zwara, przedstawicielka NRA Anisa Gnacikowska, dziekani Rady Adwokackiej w Płocku, dziekan Izby Adwokackiej w Bydgoszczy Justyna Mazur, Wojciech Biegański z Wałbrzycha, dziekan ORA w Warszawie Paweł Rybiński i inni.
W 2013 r. zaczęto współpracę Rad Adwokackich i komisji wizerunkowych, m.in. dzięki dr Katarzynie Liberskiej-Kindermann i dr. Tomaszowi Cieślakowi z Uniwersytetu Łódzkiego. Zaproponowaliśmy projekt przełamania impasu w postrzeganiu adwokatów przez społeczeństwo. Konferencja sprzed miesiąca może być dobrym początkiem dyskusji ogólnokrajowej, a prowadził ją wicedziekan ORA w Łodzi, adw. Dariusz Wojnar.
Pierwszy wykład wygłosił dr Dariusz Tworzydło, ekspert z ekonomii, badań społecznych i public relations na temat kreowania wydarzeń medialnych i współpracy z mediami – narzędziami budowania wizerunku organizacji. Ekspert mówił o metodach budowania rozpoznawalności adwokatów mimo zakazu reklamy oraz o konieczności monitorowania mediów. Wskazał, iż naszą wizytówką są strony w internecie – mają przyciągać i informować, mają być atrakcyjne i skuteczne oraz ukierunkowane na konkretne grupy docelowe. Adwokacka strona internetowa powinna być aktualna i zgodna ze współczesnymi standardami. Nie możemy uciekać przed dziennikarzami przy trudnych tematach, a teksty publicystyczne prawników nie mogą być pełne niezrozumiałych fachowych sformułowań.
Kolejny wykład prowadził redaktor Marek Kacprzak (Polsat) na temat współpracy z biurami prasowymi i dziennikarzami. Przedstawił metody i standardy pracy dziennikarskiej nad aktualnościami w internecie, nad newsami i trendami. Wyjaśniał, dlaczego pewne informacje mają szanse się ukazać, a inne nie. Celem powinno być dawanie czytelnikom wysokiej jakości materiałów: należy przygotowywać krótkie, bez niezrozumiałych sformułowań prawniczych, szybko reagować na bieżące wydarzenia.
Dzień zakończył się uroczystym bankietem i recitalem skrzypcowym Małgorzaty Krześlak. Uczestnicy dyskutowali do późna w bardzo dobrej atmosferze.

Dzień drugi
Wykład Praktyczne aspekty prowadzenia biura prasowego wygłosiła dr Katarzyna Liberska-Kinderman, specjalistka ds. PR, adiunkt w Zakładzie Teorii i Praktyki Komunikacji przy Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Dokonała analizy rynku, wskazała na potrzebę działań służących poprawie wizerunku adwokatów, budowaniu silnej marki i pozyskiwaniu klientów. Wyniki badań statystycznych mówią, że liczba adwokatów i aplikantów rośnie w tempie niemal geometrycznym, a rynek i ,,tort” do podziału w dziedzinie usług prawniczych pozostają niezmienne. Natomiast niezłą świadomość prawną ma ledwie 8 proc. respondentów, jest więc ona bardzo niska. Trzeba budować zwyczaj korzystania z usług adwokatów mimo zakazu reklamy ich usług. Należy poszukiwać alternatywnych środków komunikacji, używać facebooka i innych mediów. Ważne, abyśmy poruszali istotne tematy społeczne, wykonywali jak najlepiej naszą pracę i mówili o tym głośno. Trzeba włączać się w inicjatywy społeczne CSR (Corporate Social Responsibility) oraz marketing w czasie rzeczywistym (dotyczącym bieżących wydarzeń).
Po wykładach nastąpiły prezentacje strategii wizerunkowych i stanowisk poszczególnych izb. W imieniu łódzkiej wystąpiła przewodnicząca komisji Aleksandra Bierzgalska i adwokat Maria Janik, które szczegółowo przedstawiły prezentowaną już wcześniej na łamach „Kroniki” strategię, przede wszystkim zaś działania CSR, prowadzone przez zespół adwokatów w koordynacji Marii Janik. Pomysły adwokatów i aplikantów z naszej komisji wizerunkowej został uznane za pionierskie i godne naśladowania w skali ogólnopolskiej. Jesteśmy z tego bardzo dumni.
Przedstawicielka NRA Anisa Gnacikowska zwróciła uwagę na markę adwokatury, budowanie wizerunku i akcje organizowane przez poszczególne izby. Proces komunikacji powinien być przystępny i służyć naszym klientom tak, aby przekaz był rozumiany i wspierał potrzebę korzystania z pomocy prawnej. Istotnym elementem kampanii jest strona internetowa Zapytaj adwokata: wychodzi naprzeciw potrzeb rynku i ma pomagać adwokatom w zdobywaniu klientów. Akcję współtworzy dr Katarzyna Liberska-Kinderman.
Adwokat Zbigniew Krieger reprezentował Wielkopolską Izbę Adwokacką. Przedstawił on założenia kampanii wizerunkowej docierającej do osób, które mają faktyczną, sprecyzowaną lub nie, potrzebę wsparcia prawnego; uświadamiającej im potrzeby pomocy prawnej adwokatów, pokazującej wizerunek adwokatów, którzy stają w obronie zagrożonych, chronią prawa obywateli. I tym różnią się od innych zawodów prawniczych. Hasło kampanii – Niepewne czasy, zmienne prawo – zdaniem izby wielkopolskiej jest aktualne zwłaszcza ze względu na sprawę Trybunału Konstytucyjnego. Izba postawiła na akcje w internecie, facebook, plakaty w sądach, billboardy w mieście.
Izbę Warszawską reprezentował dziekan Paweł Rybiński, adwokat Anna Attanasowa i adwokat Michał Fertak, rzecznik prasowy ORA w Warszawie. Omawiali istotę dwóch sfer działania pionów prasowych w izbach – działań wewnętrznych izby adwokackiej (niezwykle istotnych przy 4000 adwokatów czynnych w zawodzie; ich brak skutkował tym, że ORA i cały samorząd praktycznie nie istniały, adwokaci ani się znali, ani wiedzieli, co izba robi i jak się można zaangażować w jej prace). Inicjatywy wewnętrzne izby przestawia „Biuletyn Dziekana”. Utworzenie biura prasowego, sekcji praktyków prawa i komunikacja w social media to filary działań zewnętrznych. Ważne jest stworzenie strony (fanpage) ORA na facebooku. Izba prowadzi w mediach społecznościowych akcję edukacyjno-wizerunkową pod hasłem Adwokat – nikt nie zrobi tego lepiej.
Z izby bydgoskiej wystąpiła dziekan Justyna Mazur i przedstawiciele komisji wizerunkowej. Inspirując się Łodzią izba inicjuje działania edukacyjne, kulturalne, stara się tworzyć sojusze z samorządami, instytucjami, organizacjami pozarządowymi, biznesem. Adwokaci uczestniczą w życiu miasta, w rocznicach, ważnych wydarzeniach samorządu. Budują systematyczne i długofalowe relacje z mediami. Działania edukacyjne prowadzą we współpracy z Miejskim Centrum Kultury i Uniwersytetem Trzeciego Wieku; robią wykłady dla Bydgoskiego Klubu Przedsiębiorczych Mam. Izba patronuje produkcji filmu Nowy proces karny, który stanowi zapis przebiegu procesu przed sądem I instancji w zmienionej, nowej procedurze, obowiązującej od lipca 2015 r., w której udział wzięła mecenas Anisa Gnacikowska. Izba przygotowała też Zaduszki Jazzowe w Klubie Adwokata, poświęcone wspomnieniom o zmarłych prawnikach. Organizowano również akcje na cmentarzach, gdzie odszukiwano groby adwokatów i zapalano świeczki z szarfami Izby Adwokackiej w Bydgoszczy (takich grobów odnaleziono ponad 200!). Kwestowano na rzecz zabytkowych nekropolii. Izba włącza się w działalność charytatywną, np. w akcję Ciepło serca w słoiku (pomoc osobom bezdomnym, zbiórki odzieży, pieniędzy i żywności; adwokaci biorą też udział w biegu charytatywnym).
Izba Gdańska, adwokaci Krzysztof Kochanowski i Agnieszka Kapała-Sokalska, przedstawili program edukacyjny – Adwokat przydaje się w życiu, który składa się z Akcji Młodzież, Akcji Senior i Akcji Nauczyciel.
Udział w wystąpieniu miała również Izba Krakowska i Paweł Gieras oraz Wojciech Bergier, rzecznik ds. kontaktów z mediami, którzy przedstawili strategię wizerunkową swojego samorządu.
Adwokat Kinga Pitera z ORA w Katowicach wskazała na udział izby w prestiżowym Europejskim Kongresie Gospodarczym, organizowanym pod patronatem NRA i Śląskiej Konferencji Medyczno-Prawnej, a też w akcji dotyczącej ubezpieczeń ochrony prawnej.
Izbę Opolską reprezentował adwokat Grzegorz Prygier, który opowiedział m.in. o aplikacji mobilnej dla adwokatów. Przy okazji jej tworzenia nawiązano współpracę z PZU. Mecenas podkreślił w wystąpieniu, że musimy globalnie spojrzeć na rynek, gdzie są pieniądze, które zostały pośrednio odebrane adwokatom (zakaz reklamowania się). Wg Prygiera powinniśmy ocieplić wizerunek adwokatury i uczestniczyć w akcjach społecznych, a nawet w sporcie, maratonach i innych imprezach masowych. Mocno zaznaczał, że powinniśmy wrócić do wizerunku adwokata-bohatera, który nie boi się np. procesów politycznych.

SKŁADAMY SERDECZNE PODZIĘKOWANIA przybyłym gościom, członkom komisji wizerunkowych za zespołową pracę i organizację konferencji, a aplikantom adwokackim za pomoc!

O autorze artykułu

Kronika
Kronika
Ostatnie posty

Archiwum autora

  • derlaczWydanie 732022.01.10Zmiany w aplikacji adwokackiej będą dotyczyć wzmocnienia szkolenia umiejętności miękkich
  • adwokatura cupLifestyle2022.01.10Adwokatura CUP 2021
  • Aktualności2020.10.16Prawobieżni
  • Aktualności2020.10.10Międzynarodowy Dzień Mediacji
Doceń i poleć nas
  • Udostępnij Facebook
  • Wyślij e-mail
https://ekronika.pl/storage/2016/05/silna-marka.jpg 300 800 Kronika https://ekronika.pl/storage/2019/06/kronika-logo.jpg Kronika2016-05-15 17:16:202016-11-26 22:57:03Silna marka niezbędna

AKTUALNY NUMER

okladka_78_NET

Twój adwokat / Ваш адвокат


twoj adwokat

Dokumenty niezbędne do prowadzenie czynności w sprawach obywateli Ukrainy – zbiór dokumentów do pobrania. WEJDŹ

DOŁĄCZ DO NAS

Odwiedź nasz profil
Dołącz do naszych czytelników

PROPONOWANE STRONY

Odwiedź również inne ciekawe strony. Kilka rekomendowanych przez nas znajdziesz poniżej.
Okręgowa Rada Adwokacka w Łodzi
Naczelna Rada Adwokacka
Adwokackie Centrum Mediacji przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Łodzi
Magazyn ADWOKAT …zajrzyj do adwokata!

Najnowsze artykuły

  • Do samorządu idzie się pracować16 maja 2025 - 00:14
  • Adwokatura ma głos16 maja 2025 - 00:13
  • Do Rady mam blisko16 maja 2025 - 00:12
  • Sądownictwo dyscyplinarne ostoją niezależności adwokatury16 maja 2025 - 00:11

REDAKCJA „KRONIKI”

90-531 Łódź, ul. Wólczańska 199

Kolegium Redakcyjne

42 633 33 73
katarzyna.piotrowska@adwokatura.pl

Wyślij wiadomość
© Copyright - Kronika - Pismo Izby Adwokackiej w Łodzi | polityka prywatności
  • Facebook
Wybory 2016 – Kandydaci do władz samorządowych Zapytaj adwokata, zanim podejmiesz decyzję
Scroll to top
Strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych i analitycznych. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies.AkceptujęPolityka prywatności