Sprawozdanie Rzecznika Prasowego Okręgowej Rady Adwokackiej w Łodzi za okres maj 2013 r. – marzec 2014
Jednym z podstawowych zadań, jakie postawiłem przed sobą obejmując funkcję rzecznika prasowego ORA w Łodzi było odbudowanie przekonania wśród przedstawicieli środków masowego przekazu, że najlepszym partnerem i komentatorem dla materiałów dziennikarskich o podłożu prawnym jest.. ADWOKAT.
Aby osiągnąć ten cel uznałem za szczególnie istotne, aby obok profesjonalizmu i tradycji, które to cechy utożsamiane były dotąd z naszym zawodem – łódzka Adwokatura kojarzyła się niemniej z nowoczesnością, komunikatywnością, życzliwością, empatią, zaangażowaniem wobec obywatela i wrażliwością społeczną – czasem zaś nawet z dystansem wobec siebie samej i byciem „tym sympatycznym i mówiącym ludzkim głosem” zawodem prawniczym.
Ośmielę się poczynić spostrzeżenie, że sytuacja na rynku usług prawnych – a zwłaszcza rosnąca konkurencja pomiędzy prawnikami – rodzi w środowisku dziennikarskim nieufność, co do „prawdziwych intencji” zgłaszającego się do mediów przedstawiciela tego zawodu. Dlatego też istotą mojej blisko rocznej już pracy – stało się dążenie do transparentności i ostentacyjnej wręcz bezinteresowności Adwokatury. Jako rzecznik ORA w Łodzi czynię wszystko, aby Przedstawiciele mediów nie wahali się zwracać do nas – uzyskując przy tym każdorazowo wyczerpującą, kompetentną pomoc i wsparcie adekwatne do bieżących potrzeb. Dokładałem również najwyższej staranności aby wszelkie zapytania i wątpliwości prawne Dziennikarzy związane z realizowanymi przez Nich materiałami były rozstrzygane natychmiast – choćby telefonicznie.
Do pełnej dyspozycji Dziennikarzy i rzecznika (za co serdecznie dziękujemy) pozostawali w tym celu Dziekan i Wicedziekani ORA, a także Członkowie Prezydium ORA, co wzmogło atrakcyjność głosu łódzkiej Palestry, jako komentatora i wzmocniło wizerunek ORA w Łodzi, jako partnera solidnego, odważnego, niezależnego i co niemniej ważne – w pełni dyspozycyjnego. Narastająca życzliwa i sympatyczna atmosfera współpracy z Przedstawicielami mediów doprowadziła do sytuacji, że niejednokrotnie czują się Oni ośmieleni, aby np. na etapie przed podjęciem określonego tematu radzić nas, czy określone zagadnienie prawne uzasadnia realizację materiału. Jest to w ocenie piszącego rzecznika – dowód najwyższego zaufania ze strony Dziennikarza.
Owo zaufanie i filozofia pracy rzecznika ukierunkowana na „służbę mediom” (świadczenie pomocy i wsparcia Dziennikarzom) – zdaje się przynosić wymierne korzyści w zakresie ekspozycji łódzkiej Adwokatury w mediach.
W okresie miesięcy objętych sprawozdaniem wyraźnie rosła ilość lokalnych materiałów medialnych, w których głos zabierali przedstawiciele łódzkiej Palestry. Wyraźnej zmianie ulega również stosunek mediów do własnych inicjatyw Okręgowej Rady Adwokackiej w Łodzi, która na przestrzeni minionego roku wielokrotnie z bezprecedensowym, jak się wydaje powodzeniem uzyskiwała w mediach sojusznika w informowaniu opinii publicznej o ważnych dla siebie wydarzeniach.
Przykładem w tym zakresie może być choćby konferencja poświęcona zakazowi reklamy wyczerpu-jąco relacjonowana m.in. przez TVP, Gazetę Wyborczą, Gazetę Prawną, TV Toya oraz Radio Łódź, którego Dziennikarze kilkukrotnie w ciągu dnia przeprowadzali „na żywo” wywiady z jej uczestnikami (!). Szczególne zainteresowanie mediów kolejną edycją dnia bezpłatnych porad prawnych doprowadziło do niespotykanego wcześniej publikowania na łamach prasy regionalnej pełnej listy adwokatów i aplikantów biorących w niej udział z podaniem danych personalnych, numerów telefonów i adresów kancelarii (!).
Także odważne wystąpienia ORA w Łodzi w sprawach prawnych i społecznych – tak lokalnych, ogólnopolskich jak i międzynarodowych (interwencja Dziekana w sprawie łodzianina zatrzymanego na terytorium Grecji – czerwiec 2013 r., inicjatywy związane z łamaniem standardów demokratycznych na Ukrainie, protest w sprawie nieprawidłowości w zakresie doręczeń przesyłek sądowych) zapewniły łódzkiej Palestrze wyjątkowo częstą ekspozycję w najpopularniejszych ogólnopolskich programach telewizyjnych i audycjach radiowych o tematyce rozrywkowej i społecznej.
W okresie objętym sprawozdaniem odnotowano kilkadziesiąt takich wystąpień przedstawicieli łódzkiej adwokatury – wśród nich można wymienić programy o wielomilionowej widowni: Wydarzenia (Polsat), Fakty (TVN), Wiadomości (TVP), Dzień dobry TVN (TVN) – 11 razy!, Pytanie na Śniadanie (TVP2) – 12 programów, Świat się kręci (TVP1), Sprawa dla Reportera (wielokrotne wystąpienia 4 łódzkich adwokatów), Miasto Kobiet (Tvn Style).
W dalszej działalności rzecznik ORA planuje kontynuować starania o:
- becność łódzkiej adwokatury w przestrzeni publicznej – budowanie publicznego pozytywnego i zaangażowanego wizerunku Adwokatów i Adwokatury;
- prowadzenie skutecznej polityki informacyjnej wewnętrznej i zewnętrznej – także za pomocą nowych technologii;
- budowanie profesjonalnych i życzliwych relacji z przedstawicielami mediów.
Polityka informacyjna to jednak nie tylko kierowanie treści „na zewnątrz” – ale także informacja w ramach naszej adwokackiej Wspólnoty.
Znaczna ilość aktywności i inicjatyw podejmowanych przez władze samorządowe ORA w Łodzi doprowadziły piszącego rzecznika do wniosku, że znaczna część z nas adwokatów nie ma bieżącej możliwości śledzenia wydarzeń samorządowych i najczęściej dowiaduje się o nich po wielu miesiącach, bądź.. wcale. Z tego względu za aprobatą Prezydium ORA w Łodzi rzecznik ORA uruchomił i prowadzi internetową stronę łódzkiej adwokatury na portalu społecznościowym Facebook.
Po blisko rocznym okresie funkcjonowania Średnio tygodniowo portal osiąga co najmniej około 2.000 wejść na stronę. Popularne posty osiągają ponad 25.000 (!) wejść w 3 tygodnie – jak stało się np. w przypadku relacji ze ślubowania aplikantów lub dokumentacji fotograficznej akcji solidarności z Narodem Ukrainy. Największym zainteresowaniem cieszą się wszelkie relacje z imprez ORA – w szczególności zdjęcia i filmy. Wówczas średnia to około 3.000 wejść w pierwszym miesiącu.
Oprócz cennego źródła informacji i platformy do szybkiej komunikacji pomiędzy nami adwokatami – Facebook stanowi również cenne źródło wiadomości o nas dla naszych Klientów i przedstawicieli mediów. Zachęcam więc do przyłączenia się do naszej strony i aktywności.
O autorze artykułu

- Adwokat. Rzecznik prasowy ORA w Łodzi.