Wiosenne wydarzenia: Informacje, informacje, informacje…
Tegoroczna wiosna obfituje w ciekawe wydarzenia prawnicze. 20 maja odbędzie się przede wszystkim bezprecedensowy, pierwszy Kongres Prawników Polskich, ale tu wymienimy inne, ciekawe imprezy, które się już odbyły.
Marketing Prawniczy. 5 kwietnia.
W Warszawie odbyła się konferencja Law Summit dotycząca wykorzystania metod marketingowych i nowych technologii w branży prawniczej, zorganizowana po raz kolejny przez Polski Instytut Rozwoju Biznesu. Zagadnienia poruszane przez prelegentów dotyczyły w szczególności know how w tworzeniu i rozwijaniu nowoczesnych kancelarii z wykorzystaniem nowych technologii oraz tzw. marketingu prawniczego, podlegającego wyjątkowo specyficznym zasadom. Na uwagę zasługiwały trzy prezentacje na temat możliwości promocji działalności i pozyskiwania klientów, przy ścisłym zachowaniu zasad etyki adwokackiej i radcowskiej.
Personal branding – trend czy konieczność? Joanna Dudziak, ekspertka od marek i PR. Wystąpienie, jak istotne jest budowanie świadomości marki, także w naszej branży, gdzie rozumie się ją jako nazwisko konkretnego adwokata lub nazwę kancelarii (spółki). Po pierwsze – ważna jest świadomość ich istnienia, po drugie – możliwość efektywnego na nie wpływania. Joanna Dudziak podkreślała, jak istotne jest kreowanie w świadomości potencjalnych klientów po prostu istnienia marki i utrwalanie oczekiwanego przez nas wizerunku. Należy aktualizować oczekiwania także wobec klientów; określić grupę, do jakiej chce się dotrzeć (jej specyfikę, potrzeby), i ukierunkować na nią działania wizerunkowe. Prelegentka odwołała się do powiedzonka, iż jeśli Google o tobie nie wie – to cię nie ma. Zauważyła, iż szukając pomocy prawnej w jakiejkolwiek dziedzinie, 50 proc. osób sprawdza profil konkretnego prawnika na Facebooku, Twitterze, LinkedIn, YouTube, Goldenline… Warto przeanalizować swoją dotychczasową aktywność w powyższej sferze.
Panel Blog prawniczy – sposób na sukces. Pokaż swoją specjalizację należał do mecenas Katarzyny Przyborowskiej prowadzącej kancelarię Lege Artis. Prowadzi ona trzy blogi o tematyce prawniczej: Temida jest kobietą, Medyczne prawo i Lekarz i prawo. Pani mecenas przedstawiła praktyczne zagadnienia związane z prowadzeniem branżowego bloga. Ten sposób pozyskiwana klientów jest bardzo ważny. Klient trafiając do kancelarii dzięki blogowi wie już, iż jesteśmy specjalistami w danej dziedzinie, a zdecydował się najczęściej na współpracę właśnie z nami. Istotne są nie tylko treści w blogu, ale także częstotliwość, z jaką je umieszczamy. Prelegentka rekomenduje umieszczanie nowych wpisów co najmniej raz w tygodniu. Powinny dotyczyć konkretnych, wybranych zagadnień, być tematyczny, o dwóch, maksymalnie trzech dziedzinach. Jak wykazała mecenas Przyborowska, prawidłowo prowadzony blog powinien być systematyczny, rzeczowy, o określonej wyraźnie tematyce.
Na uwagę zasługiwała także prezentacja Moniki Świędrych, twórczyni portalu PRAWOS – dotycząca marketingu prawniczego i legal tech we wsparciu pracy kancelarii. Wciąż rozwijające się technologie komunikacyjne wymagają wykorzystania legal tech w codziennej pracy kancelarii. Można ułatwiać pracę choćby przez zdigitalizowanie dokumentacji i zautomatyzowanie procesów w biurze (obieg dokumentów, informacje dla klientów). Z przedstawionych informacji wynika, iż milion Polaków miesięcznie poszukuje pomocy prawnej w internecie, 30 proc. z nich przyznaje, jak trudno było znaleźć prawnika odpowiedniej specjalizacji, a dane teleadresowe często okazywały się nieaktualne. Trzeba być widocznym w sieci, przede wszystkim w Google’u, umieszczać wysokiej jakości treści na profilach, blogach, stronach internetowych.
Kobieta adwokat w Polsce i Finlandii. 11 kwietnia.
W siedzibie Naczelnej Rady Adwokackiej odbyło się spotkanie z dr Martą Choroszewicz z University of Eastern Finland, zorganizowane przez Zespół ds. Kobiet przy NRA. Przedstawiła ona wyniki badań z pracy doktorskiej Zarządzanie konkurencyjnością w rozwijaniu kariery adwokata: kobiety w zawodach adwokata w Finlandii i Polsce (Managing competitiveness in pursuit of a legal career: women attorneys in Finland and Poland). Relację z tego spotkania znaleźć można na stronie adwokatura.pl.
Z badań dr Choroszewicz wynika (zaskakujące!), że zarówno w Polsce jak i w Finlandii, a także Kanadzie kobiety adwokatki borykają się z podobnymi problemami zawodowymi. Niekorzystna sytuacja kobiet w zawodach prawniczych spowodowana jest w szczególności:
- procesami podziału segmentów w branży; mniej segmentów atrakcyjnych przypada kobietom,
- gorszym dostępem do strategicznych klientów, zwłaszcza kobiet zatrudnionych w firmach prawniczych (korporacjach),
- brakiem akomodacji obowiązków rodzinnych – kobiety mają niewielką możliwość zmiany sytuacji, muszą dostosować się do obowiązującej kultury pracy,
- mniejszą dostępnością kobiet do wysokich stanowisk w firmach prawniczych (najwyższe stanowisko osiągane przez kobiety to Senior Associate tuż przed Partnerem, co daje poczucie awansu, ale nie faktycznego wpływu na podejmowanie strategicznych dla firmy decyzji i co za tym idzie udziału w wypracowanych zyskach).
W Polsce i Finlandii mamy do czynienia również z mniejszą reprezentacją kobiet w strukturach rad adwokackich.
Global Pound Conference Warsaw 2017.
Marcowa konferencja na Uniwersytecie Warszawskim Kształtowanie przyszłości alternatywnego rozwiązywania sporów i lepszego dostępu do wymiaru sprawiedliwości (Shaping the Future of Dispute Resolution & Improving Access to Justice). Konferencja była jedną z cyklu odbywających się w ponad 30 krajach na świecie, w celu znalezienie stosownych narzędzi i metod ułatwiających rozwiązywanie sporów cywilny, w szczególności gospodarczych, z naciskiem na tzw. metody ADR (alternatywne metody rozwiązywania sporów). Spotkania odbyły się m.in. w Paryżu, Genewie, Nowym Jorku, Hong Kongu, Madrycie, Londynie i Warszawie.
Konferencja adresowana była do osób zaangażowanych w rozwiązywanie sporów; do przedsiębiorców, menedżerów, prawników, adwokatów, radców prawnych, mediatorów, przedstawicieli środowisk akademickich, sędziów. Patronat nad tym wydarzeniem objęły m.in. Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Sprawiedliwości. Uczestnicy proszeni byli o odpowiadanie za pomocą specjalnie przygotowanej aplikacji na pytania dotyczące tematyki konferencji. Odpowiedzi posłużą do badań statystycznych i innych nad problemami rozwiązywania sporów, a zgromadzony materiał był na bieżąco dyskutowany przez zgromadzonych panelistów, analizujących efekty pracy. Paneliści to przedstawiciele środowisk związanych z problematyką rozwiązywania sporów w sferze gospodarczej; m.in. dr Henryka Bochniarz, Jakub Jacewicz, członek zarządu Generali TU S.A. i Generali Życie TU S.A.; Beata Stelmach, prezes GE na Polskę i kraje bałtyckie; przedstawiciele środowisk prawniczych – adw. Mikołaj Pietrzak, dziekan ORA w Warszawie; radca Maciej Bobrowicz, prezes KRRP i Polskiego Stowarzyszenia Mediacji Gospodarczej; Beata Gessel-Kalinowska, senior partner i założycielka kancelarii Gessel; z wymiaru sprawiedliwości sędzia SN Dariusz Zawistowski, prezes Izby Cywilnej Sądu Najwyższego; pani sędzia SO Ewa Malinowska, wiceprezes Sądu Okręgowego w Warszawie do spraw gospodarczych; sędzia SO Monika Pawłowska, koordynator ds. mediacji Sądu Okręgowego w Warszawie. Środowisko akademickie reprezentowane było przez prof. Tomasza Giaro, dziekana Wydziału Prawa i Administracji na UW; dr hab. Ewę Gmurzyńską, adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji UW. Ze strony rządowej w konferencji udział wzięli: wiceminister sprawiedliwości Łukasz Piebiak; Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju; dr Aneta Jakubiak-Mirończuk, zastępczyni dyrektora w Departamencie Strategii i Funduszy Europejskich Ministerstwa Sprawiedliwości. Środowisko mediacyjne reprezentowane było m.in. przez adw. Katarzynę Przyłuską-Ciszewską, prezesa Centrum Mediacji przy NRA, radcę prawnego Małgorztę Miszkin-Wojciechowską, dyrektora Ośrodka Mediacji Lewiatan.
O autorze artykułu
