Cel – wspólna strategia
Współpraca całego środowiska, wdrażanie sprawdzonych rozwiązań, rozbudowa biur prasowych o specjalistów spoza adwokatury i edukacja na wielu polach – takie wnioski płynęły z konferencji komisji wizerunkowych okręgowych rad adwokackich.
W 2013 r. Komisja Wizerunkowa łódzkiej ORA, wspierana radami dr Katarzyny Liberskiej-Kindermani, prof. UŁ Tomasza Cieślaka, podjęła pracę, której celem było opracowanie programu realizującego od dawna powtarzany postulat budowania wizerunku adwokatury jako grupy zawodowej. Postulat formułowany w dyskusji o potrzebie zmian zasad etyki zawodowej zakazującej reklamy indywidualnej. Efektem był spójna strategia wizerunkowa zaaprobowana w łódzkim środowisku, ale, co ważne, akceptowana przez inne okręgowe rady adwokackie, które korzystały z zaproponowanych przez nas rozwiązań. Łódzki projekt niewątpliwie był pierwszy i stał się inspiracją dla pozostałych izb oraz Naczelnej Rady Adwokackiej. W trakcie konferencji, jaka odbyła się w kwietniu, po raz pierwszy wymieniliśmy się doświadczeniami. W prezentacjach izb: bydgoskiej, katowickiej, krakowskiej, opolskiej, pomorskiej, warszawskiej, wielkopolskiej i łódzkiej przewijały się podobne formy aktywności. Każda izba miała własne, oryginalne pomysły, które mogą być inspiracją dla pozostałych.
Budowanie (utrwalanie) wizerunku adwokatury i adwokata jako zawodu zaufania publicznego. Służyć temu ma promocja znaku adwokatury (identyfikacja wizualna) oraz zaangażowanie społeczne adwokatów, ich współpraca z samorządami, instytucjami, organizacjami pozarządowymi, przedstawicielami biznesu. Chodzi o zbliżenie członków izb do lokalnej społeczności przez osobisty kontakt, uczestnictwo w życiu społecznym. Przykładem są: udział ORA w Bydgoszczy w wydarzeniach lokalnych, jak obchody 96. rocznicy powrotu Bydgoszczy do Macierzy, czy w akcjach charytatywnych, kwestach na rzecz ratowania zabytków Starego Cmentarza w Łodzi, przygotowywany przez izbę opolską EduLawRun – bieg pokoleń, będący spotkaniem adwokatów z klientami, rodzinami z dziećmi, młodzieżą i seniorami.
Edukacja prawna Polaków. Podkreślanie, czym zajmuje się adwokat, kojarzenie go z osobą, która udziela pomocy i porady prawnej w wielu kwestiach. Na to nakierowana jest m.in. akcja „Adwokat. Najlepszy wybór” izby wielkopolskiej, dająca jasny przekaz osobom bojącym się procesu, sprawy karnej, rozliczeń, troszczących się o rodzinę czy firmę. Podobny charakter ma akcja izby warszawskiej „Adwokat. Nikt nie zrobi tego lepiej”. Podkreślono w niej kompetencje adwokatów, to, że tylko oni ponoszą finansową odpowiedzialność za swoje rady i zobowiązani są do tajemnicy.
Odzyskiwanie rynku. Związane z poprzednim punktem. Wskazanie potencjalnym klientom, że niekoniecznie radcy prawni czy firmy zajmujące się uzyskaniem odszkodowań mogą im pomóc. Narzędziem jest kampania „Wybierz mądrze, wybierz adwokata”. Do jej promocji wykorzystano ukazujące się w internecie filmiki. Zwrócono w nich uwagę m.in. na niekorzystne, głównie w zakresie honorariów, postanowienia umów zawieranych z kancelariami odszkodowawczymi. Elementem strategii jest również prowadzona m.in. przez izbę katowicką inicjatywa „Adwokat – mobilny system pomocy prawnej”, czyli aplikacja umożliwiająca każdemu znalezienie natychmiast adwokata, niezależnie od czasu, miejsca i wydarzenia. Ważna jest też forma komunikacji społecznej, pozwalająca na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Przykład to „Bitwa prawna” pod hasłami „Piłeś Paliłeś – Nie Jedź” i „Zostaw Ten Telefon” – powstały teledyski będące połączeniem poradnictwa prawnego i rapu, wykorzystujące prosty język.
Edukacja społeczna różnych środowisk. Wiele izb prowadzi zajęcia w szkołach – dla uczniów i rodziców, nauczycieli, a także wśród seniorów. Na uwagę zasługuje akcja izby bydgoskiej „Mediacje w szkole w praktyce”, której celem było podnoszenie świadomości na temat polubownych metod rozstrzygania sporów. Izba pomorska z kolei prowadziła w ramach akcji „Adwokat przydaje się w życiu” zajęcia dla niesłyszących i niedosłyszących podopiecznych ośrodka szkolno-wychowawczego w Wejherowie. Aktywnie działa wśród seniorów, przybliżając im kwestie związane z prawem spadkowym, prawami pacjenta, konsumenta, petenta urzędu, osoby pokrzywdzonej. Współpracuje nie tylko z klubami seniora, ale też z domami dziennego pobytu.
Komunikacja z mediami, tworzenie biur prasowych. Ważna jest długofalowa współpraca z dziennikarzami. Istotną praktyką staje się autoryzacja i korekta merytoryczna tekstów, w których pojawiają się zawiłości prawne. Ułatwieniem jest stworzona np. przez izbę krakowską lista ekspertów dla potrzeb mediów – adwokatów udzielających komentarzy na konkretne tematy z podaniem ich zainteresowań i wskazaniem, w jakich kwestiach służyć mogą interpretacją prawną. Izba łódzka podała też przykład tworzenia newsów, niekoniecznie w stricte prawnych dziedzinach. W środku sezonu wakacyjnego na Facebooku ukazał się post dotyczący odgradzania się na plaży parawanami, temat podjęty potem przez ogólnopolskie dzienniki i stacje telewizyjne.
Aktywność w social mediach, rozbudowa stron internetowych i profili na portalach społecznościowych.
Komunikacja wewnętrzna mająca na celu zaangażowanie jak największej liczby członków izb w działania wizerunkowe. Zwrócenie uwagi, by sposób pracy adwokata je uwzględniał. Wiąże się to też z obowiązkiem doskonalenia zawodowego. Ciekawą inicjatywą służącą środowisku była produkcja przez izbę bydgoską filmu „Nowy proces karny”. Materiał multimedialny to uzupełnienie wiedzy teoretycznej, służące podniesieniu kompetencji zawodowych.
***
Różnorodność form, w jakich staramy się promować zawód, świadczy niewątpliwie o naszej kreatywności. Może być również świadectwem tego, że w dyskusji o metodzie promowania wizerunku adwokatury trudno jest nam o kompromisy i skłonni jesteśmy trwać w przekonaniu, że najlepszy jest wyłącznie nasz sposób na poprawę tegoż wizerunku. Kolejnym krokiem powinna być zatem koordynacja działań poszczególnych izb i NRA, by powstała strategia promowania zawodu, z którą skłonni będą się utożsamiać adwokaci w całym kraju.
O autorze artykułu
