Silna marka niezbędna
Konkurencja, komunikacja, zaufanie, czyli adwokat nie może mieć ,,duszy sklepikarza”, bo jego zawód to misja wolnego środowiska promującego praworządność i społeczeństwo obywatelskie.
Ogólnopolska konferencja – spotkanie przedstawicieli komisji wizerunkowych Okręgowych Rad Adwokackich – odbyła się 8-9 kwietnia, a rozmawiano na temat roli komunikacji w budowa-niu zaufania do adwokatury. Przygoto-wała imprezę komisja ds. wizerunku i współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz działalności pro bono i wielu innych prawników. Cel to m.in. opracowanie strategii wizerunkowej, budowanie silnej marki środowiska, wymiana doświadczeń w tej dziedzinie – z uwzględnieniem problemów konkurencji na rynku usług prawniczych. Gościliśmy w siedzibie Okręgowej Rady Adwokackiej w Łodzi; byli przedstawiciele Naczelnej Rady Adwokackiej w Warszawie, a też współorganizatorzy – dziekani i przedstawiciele komisji wizerunkowych regionalnych izb.
Dzień pierwszy
Gości przywitał dziekan ORA w Łodzi, adwokat Jarosław Z. Szymański. W powitaniu podkreślał, że adwokat nie może mieć ,,duszy sklepikarza”, że zawód adwokata jest misją społeczną wolnego środowiska promującego praworządność, kreującego wizję społeczeństwa obywatelskiego. Zwrócił uwagę, że środowisko powinno być opiniotwórcze i budować dobrą markę adwokatury. Byli m.in. prezesi NRA Jacek Trela i Andrzej Zwara, przedstawicielka NRA Anisa Gnacikowska, dziekani Rady Adwokackiej w Płocku, dziekan Izby Adwokackiej w Bydgoszczy Justyna Mazur, Wojciech Biegański z Wałbrzycha, dziekan ORA w Warszawie Paweł Rybiński i inni.
W 2013 r. zaczęto współpracę Rad Adwokackich i komisji wizerunkowych, m.in. dzięki dr Katarzynie Liberskiej-Kindermann i dr. Tomaszowi Cieślakowi z Uniwersytetu Łódzkiego. Zaproponowaliśmy projekt przełamania impasu w postrzeganiu adwokatów przez społeczeństwo. Konferencja sprzed miesiąca może być dobrym początkiem dyskusji ogólnokrajowej, a prowadził ją wicedziekan ORA w Łodzi, adw. Dariusz Wojnar.
Pierwszy wykład wygłosił dr Dariusz Tworzydło, ekspert z ekonomii, badań społecznych i public relations na temat kreowania wydarzeń medialnych i współpracy z mediami – narzędziami budowania wizerunku organizacji. Ekspert mówił o metodach budowania rozpoznawalności adwokatów mimo zakazu reklamy oraz o konieczności monitorowania mediów. Wskazał, iż naszą wizytówką są strony w internecie – mają przyciągać i informować, mają być atrakcyjne i skuteczne oraz ukierunkowane na konkretne grupy docelowe. Adwokacka strona internetowa powinna być aktualna i zgodna ze współczesnymi standardami. Nie możemy uciekać przed dziennikarzami przy trudnych tematach, a teksty publicystyczne prawników nie mogą być pełne niezrozumiałych fachowych sformułowań.
Kolejny wykład prowadził redaktor Marek Kacprzak (Polsat) na temat współpracy z biurami prasowymi i dziennikarzami. Przedstawił metody i standardy pracy dziennikarskiej nad aktualnościami w internecie, nad newsami i trendami. Wyjaśniał, dlaczego pewne informacje mają szanse się ukazać, a inne nie. Celem powinno być dawanie czytelnikom wysokiej jakości materiałów: należy przygotowywać krótkie, bez niezrozumiałych sformułowań prawniczych, szybko reagować na bieżące wydarzenia.
Dzień zakończył się uroczystym bankietem i recitalem skrzypcowym Małgorzaty Krześlak. Uczestnicy dyskutowali do późna w bardzo dobrej atmosferze.
Dzień drugi
Wykład Praktyczne aspekty prowadzenia biura prasowego wygłosiła dr Katarzyna Liberska-Kinderman, specjalistka ds. PR, adiunkt w Zakładzie Teorii i Praktyki Komunikacji przy Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Dokonała analizy rynku, wskazała na potrzebę działań służących poprawie wizerunku adwokatów, budowaniu silnej marki i pozyskiwaniu klientów. Wyniki badań statystycznych mówią, że liczba adwokatów i aplikantów rośnie w tempie niemal geometrycznym, a rynek i ,,tort” do podziału w dziedzinie usług prawniczych pozostają niezmienne. Natomiast niezłą świadomość prawną ma ledwie 8 proc. respondentów, jest więc ona bardzo niska. Trzeba budować zwyczaj korzystania z usług adwokatów mimo zakazu reklamy ich usług. Należy poszukiwać alternatywnych środków komunikacji, używać facebooka i innych mediów. Ważne, abyśmy poruszali istotne tematy społeczne, wykonywali jak najlepiej naszą pracę i mówili o tym głośno. Trzeba włączać się w inicjatywy społeczne CSR (Corporate Social Responsibility) oraz marketing w czasie rzeczywistym (dotyczącym bieżących wydarzeń).
Po wykładach nastąpiły prezentacje strategii wizerunkowych i stanowisk poszczególnych izb. W imieniu łódzkiej wystąpiła przewodnicząca komisji Aleksandra Bierzgalska i adwokat Maria Janik, które szczegółowo przedstawiły prezentowaną już wcześniej na łamach „Kroniki” strategię, przede wszystkim zaś działania CSR, prowadzone przez zespół adwokatów w koordynacji Marii Janik. Pomysły adwokatów i aplikantów z naszej komisji wizerunkowej został uznane za pionierskie i godne naśladowania w skali ogólnopolskiej. Jesteśmy z tego bardzo dumni.
Przedstawicielka NRA Anisa Gnacikowska zwróciła uwagę na markę adwokatury, budowanie wizerunku i akcje organizowane przez poszczególne izby. Proces komunikacji powinien być przystępny i służyć naszym klientom tak, aby przekaz był rozumiany i wspierał potrzebę korzystania z pomocy prawnej. Istotnym elementem kampanii jest strona internetowa Zapytaj adwokata: wychodzi naprzeciw potrzeb rynku i ma pomagać adwokatom w zdobywaniu klientów. Akcję współtworzy dr Katarzyna Liberska-Kinderman.
Adwokat Zbigniew Krieger reprezentował Wielkopolską Izbę Adwokacką. Przedstawił on założenia kampanii wizerunkowej docierającej do osób, które mają faktyczną, sprecyzowaną lub nie, potrzebę wsparcia prawnego; uświadamiającej im potrzeby pomocy prawnej adwokatów, pokazującej wizerunek adwokatów, którzy stają w obronie zagrożonych, chronią prawa obywateli. I tym różnią się od innych zawodów prawniczych. Hasło kampanii – Niepewne czasy, zmienne prawo – zdaniem izby wielkopolskiej jest aktualne zwłaszcza ze względu na sprawę Trybunału Konstytucyjnego. Izba postawiła na akcje w internecie, facebook, plakaty w sądach, billboardy w mieście.
Izbę Warszawską reprezentował dziekan Paweł Rybiński, adwokat Anna Attanasowa i adwokat Michał Fertak, rzecznik prasowy ORA w Warszawie. Omawiali istotę dwóch sfer działania pionów prasowych w izbach – działań wewnętrznych izby adwokackiej (niezwykle istotnych przy 4000 adwokatów czynnych w zawodzie; ich brak skutkował tym, że ORA i cały samorząd praktycznie nie istniały, adwokaci ani się znali, ani wiedzieli, co izba robi i jak się można zaangażować w jej prace). Inicjatywy wewnętrzne izby przestawia „Biuletyn Dziekana”. Utworzenie biura prasowego, sekcji praktyków prawa i komunikacja w social media to filary działań zewnętrznych. Ważne jest stworzenie strony (fanpage) ORA na facebooku. Izba prowadzi w mediach społecznościowych akcję edukacyjno-wizerunkową pod hasłem Adwokat – nikt nie zrobi tego lepiej.
Z izby bydgoskiej wystąpiła dziekan Justyna Mazur i przedstawiciele komisji wizerunkowej. Inspirując się Łodzią izba inicjuje działania edukacyjne, kulturalne, stara się tworzyć sojusze z samorządami, instytucjami, organizacjami pozarządowymi, biznesem. Adwokaci uczestniczą w życiu miasta, w rocznicach, ważnych wydarzeniach samorządu. Budują systematyczne i długofalowe relacje z mediami. Działania edukacyjne prowadzą we współpracy z Miejskim Centrum Kultury i Uniwersytetem Trzeciego Wieku; robią wykłady dla Bydgoskiego Klubu Przedsiębiorczych Mam. Izba patronuje produkcji filmu Nowy proces karny, który stanowi zapis przebiegu procesu przed sądem I instancji w zmienionej, nowej procedurze, obowiązującej od lipca 2015 r., w której udział wzięła mecenas Anisa Gnacikowska. Izba przygotowała też Zaduszki Jazzowe w Klubie Adwokata, poświęcone wspomnieniom o zmarłych prawnikach. Organizowano również akcje na cmentarzach, gdzie odszukiwano groby adwokatów i zapalano świeczki z szarfami Izby Adwokackiej w Bydgoszczy (takich grobów odnaleziono ponad 200!). Kwestowano na rzecz zabytkowych nekropolii. Izba włącza się w działalność charytatywną, np. w akcję Ciepło serca w słoiku (pomoc osobom bezdomnym, zbiórki odzieży, pieniędzy i żywności; adwokaci biorą też udział w biegu charytatywnym).
Izba Gdańska, adwokaci Krzysztof Kochanowski i Agnieszka Kapała-Sokalska, przedstawili program edukacyjny – Adwokat przydaje się w życiu, który składa się z Akcji Młodzież, Akcji Senior i Akcji Nauczyciel.
Udział w wystąpieniu miała również Izba Krakowska i Paweł Gieras oraz Wojciech Bergier, rzecznik ds. kontaktów z mediami, którzy przedstawili strategię wizerunkową swojego samorządu.
Adwokat Kinga Pitera z ORA w Katowicach wskazała na udział izby w prestiżowym Europejskim Kongresie Gospodarczym, organizowanym pod patronatem NRA i Śląskiej Konferencji Medyczno-Prawnej, a też w akcji dotyczącej ubezpieczeń ochrony prawnej.
Izbę Opolską reprezentował adwokat Grzegorz Prygier, który opowiedział m.in. o aplikacji mobilnej dla adwokatów. Przy okazji jej tworzenia nawiązano współpracę z PZU. Mecenas podkreślił w wystąpieniu, że musimy globalnie spojrzeć na rynek, gdzie są pieniądze, które zostały pośrednio odebrane adwokatom (zakaz reklamowania się). Wg Prygiera powinniśmy ocieplić wizerunek adwokatury i uczestniczyć w akcjach społecznych, a nawet w sporcie, maratonach i innych imprezach masowych. Mocno zaznaczał, że powinniśmy wrócić do wizerunku adwokata-bohatera, który nie boi się np. procesów politycznych.
SKŁADAMY SERDECZNE PODZIĘKOWANIA przybyłym gościom, członkom komisji wizerunkowych za zespołową pracę i organizację konferencji, a aplikantom adwokackim za pomoc!
O autorze artykułu
