Strona internetowa Izby Adwokackiej w Łodzi
Strona internetowa każdej szanującej się instytucji to jej wizytówka i okno na świat. Dla wielu użytkowników Internetu to właśnie strona www będzie pierwszym kontaktem z adwokaturą i źródłem informacji o niej.
Oprócz funkcji informacyjnej i promocyjnej, strona www powinna również służyć potrzebom adwokatów i aplikantów adwokackich. I właśnie te odmienne potrzeby dwóch różnych grup docelowych trzeba było pogodzić, przy projektowaniu nowej strony internetowej dla Izby Adwokackiej w Łodzi.
Strona www zawiera przekaz skierowany do dwóch grup docelowych:
- do członków adwokatury (adwokatów i aplikantów adwokackich).
- do klientów (osób fizycznych, przedsiębiorców – wszystkich potencjalnie zainteresowanych usługami adwokatów).
Rozróżnienie wskazane powyżej uzyskaliśmy poprzez stworzenie tzw. INTRO strony www, które proponuje użytkownikowi wybranie spośród dwóch opcji – „DLA ADWOKATA” lub „DLA KLIENTA”. Dzięki takiej budowie strony, udało się przedstawić znacznie więcej treści i materiałów w sposób, który będzie bardziej ujednolicony, czy też „skrojony” na potrzebę każdego z dwóch kategorii odbiorców. Po kliknięciu w jedną z opcji, użytkownik wchodzi do zasadniczej części strony tj. na stronę startową. Warto dodać, że po kilku sekundach od wejścia na intro strony, będzie następował automatyczny wybór strony przeznaczonej „dla klienta”. Ma to spowodować skierowanie „niezdecydowanych” na tą część strony, która będzie miała charakter promocyjny i informacyjny.
- Strona startowa „DLA ADWOKATA” ma z założenia pełnić funkcję informacyjną dla adwokatów i aplikantów adwokackich. W centralnej części strony znajduje się baner ze zdjęciami adwokata w różnych sytuacjach zawodowych (spotkanie biznesowe, rozprawa sądowa, a także konsultacja z klientami w kancelarii). Zdjęcia zostały wykonane w ramach sesji fotograficznej przeprowadzonej wyłącznie na potrzeby stworzenia strony internetowej i do użytku całej kampanii wizerunkowej. Jest to element wspólny strony „DLA ADWOKATA” i „DLA KLIENTA”, podobnie jak nieodłączny znak Adwokatury Polskiej – Izby Adwokackiej w Łodzi, a także hasło kampanii „Adwokat doradza i broni. Od 300 lat”.
- W tej części strony znajdą się wszystkie podstawowe informacje o organach samorządowych, a także aktualności z życia Izby, komunikaty samorządowe, galeria zdjęć i artykuły prasowe. Są one pogrupowane w ramach elementów graficznych, ułożonych w jednym poziomym rzędzie oznaczonych jako “SAMORZĄD”, “INFORMACJE DLA ADWOKATÓW”, “INFORMACJE DLA APLIKANTÓW”, “MEDIA O NAS”, “KRONIKA”, ” GALERIA”. Każdy z ww. okienek stanowi tytuł zbioru kryjącego bardziej szczegółowe informacje, do których dostęp będzie wymagał uprzedniego kliknięcia na wybrane okno. Z uwagi na to, iż treść niektórych informacji skierowanych do adwokatów lub aplikantów adwokackich (takich jak np. komunikaty Dziekana, wyniki egzaminów i kolokwiów, informacje o wydarzeniach samorządowych) może mieć charakter poufny, dostęp do okien „Informacje dla adwokatów” oraz „Informacje dla aplikantów” będzie możliwy po uprzednim zalogowaniu. Okno „MEDIA O NAS” pozwoli na bieżące zbieranie w jednym miejscu informacji medialnych dotyczących Izby Adwokackiej w Łodzi, a także Adwokatury w ogóle. Kolejnym udogodnieniem dla użytkownika będzie możliwość przeglądania bieżących i archiwalnych numerów miesięcznika „Kronika” w formie elektronicznej. Z kolei w „GALERII” znajdziemy zdjęcia ze wszystkich wydarzeń z życia naszej Izby.
- Dodatkowo u dołu strony znajduje się sekcja „AKTUALNOŚCI”, w której będzie miejsce na zamieszczenie tzw. „głosu adwokatury”, w formie autoprezentacji środowiska i w ramach „ocieplenia” wizerunku adwokatów, czyli komentarzy na bieżące, ważne wydarzenia z życia miasta, regionu i kraju. Będzie to sekcja widoczna również w wersji strony „dla klienta”.
- Strona „DLA KLIENTA” spełnia całkowicie inną funkcję niż część dedykowaną adwokatom i aplikantom. Jest ona przeznaczona dla odbiorcy, który może stać się potencjalnym klientem. Taki użytkownik poszukuje w Internecie pomocy w rozwiązaniu problemów, szuka odpowiedzi na dręczące go pytania lub chce zapoznać się z charakterem pracy adwokata. Przeciętny użytkownik Internetu ma często bardzo nikłą świadomość prawną, tym samym nie będzie odróżniać np. pojęcia „prawa cywilnego” od „prawa administracyjnego”. Dlatego też informacje o zakresie działalności adwokata, zostały przedstawione w formie prostego i jasnego przekazu, w zestawieniu „problem – rozwiązanie” oraz zobrazowane intuicyjną grafiką.
Tak więc zamiast wyszczególnienia poszczególnych gałęzi prawa, mamy wskazane problemy, z którymi może spotkać się potencjalny klient. Sekcja „W CZYM MOŻEMY CI POMÓC” pozwala na (dosłownie) zobrazowanie nurtujących Klienta problemów. Po kliknięciu na odpowiedni obrazek, użytkownik przechodzi do podstrony, na której w krótki, przystępny sposób udzielona jest odpowiedź.
Dodatkowo okno „BEZPŁATNA POMOC PRAWNA” uświadamia użytkowników o istnieniu porad pro bono. Pozwala to na ocieplenie wizerunku adwokatury oraz promocję tego typu szlachetnych inicjatyw.
Mając świadomość, iż katalog problemów prawnych jest znacznie większy niż te wyszczególnione w formie graficznych okien, twórcy strony przewidzieli możliwość dodawania kolejnych tematów w znajdującej się u góry i na dole strony sekcji „W CZYM MOŻEMY CI POMÓC”.
Niezwykle ważnym elementem strony jest wyszukiwarka adwokatów i aplikantów adwokackich. Umieszczona w centralnym miejscu strony, w postaci linku do Krajowego Rejestru Adwokatów i Aplikantów Adwokackich, pozwala każdemu użytkownikowi sieci na szybkie i proste znalezienie szukanej osoby. - Niewątpliwie nowa strona Izby Adwokackiej w Łodzi spełnia wszystkie najwyższe standardy zarówno jeżeli chodzi o jej funkcjonalność, jak i estetykę. Nowatorskie podejście w postaci przedstawienia zakresu usług świadczonych przez adwokatów jako „przepisu” na rozwiązanie problemów, z którymi styka się klient, zwiększa atrakcyjność tej strony w odbiorze. Jednocześnie pamiętając o potrzebach członków adwokatury, strona ta będzie platformą dla informacji i integracji środowiska adwokatów oraz aplikantów adwokackich.
O autorze artykułu
