Akcja wizerunkowa Bajeczni Adwokaci
Za nami jedna z największych akcji wizerunkowych adwokatury polskiej, skierowana wyłącznie do dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Z inicjatywy Komisji Wizerunku Naczelnej Rady Adwokackiej, powstała książeczka „Leśne sprawy Misia Adwokata”, autorstwa Ewy Ruszkiewicz, bogato ilustrowana grafikami Zuzanny Kledzik.
W ramach tej akcji ponad 100 adwokatów i aplikantów z naszej Izby trafiło do ponad 8.000 dzieci. W całej Polsce w akcji wzięło udział ok 1600 placówek edukacyjnych (ponad 100 placówek na terenie naszej Izby) oraz ponad 120.000 dzieci. Nie tylko rozmach akcji, ale przede wszystkim jej wykonanie siłami adwokatek, adwokatów, aplikantek i aplikantów adwokackich z całej Polski, w tym z Izby Łódzkiej zagwarantowało wielki sukces tej inicjatywy. To dzięki temu, że nasze Koleżanki i Koledzy tłumnie i ochoczo zgłosili się do udziału w akcji, a następnie poświęcali swój czas przygotowując się do spotkań, odwiedzając – często wielokrotnie – przedszkola i szkoły, akcja osiągnęła tak wielki sukces. Jednocześnie placówki edukacyjne równie entuzjastycznie podchodziły do współpracy, co pokazuje jak wielki jest głód takich akcji po ich stronie.
Akcja polegała na spotkaniu z dziećmi w przedszkolu lub szkole, przeczytaniu bajki „Leśne sprawy Misia Adwokata” oraz przybliżeniu podczas spotkania kulisów wykonywania naszego zawodu. Adwokaci zostali poproszeni o wzięcie na spotkanie togi z zielonym żabotem, a przedszkola i szkoły niejednokrotnie przygotowały piękne tematyczne dekoracje. W zamierzeniu autorów akcji adwokaci i aplikanci mieli w atrakcyjnej dla dzieci formie przekazać im nie tylko charakterystykę naszego zawodu, ale również to na czym polegają wartości wyższe, takiej jak m. in. poszanowanie dla prawa, troska o przyjaciół, empatia i zrozumienie dla innych. Sama opowieść skupia się również na tym, że ważne jest zrozumienie potrzeb i punktu widzenia innego człowieka, zanim „wydamy na niego wyrok”.
Bajka ma formę pięknie ilustrowanej książeczki, która zawiera opowieść o Misiu Adwokacie, wilku, który wpadł w kłopoty i jego leśnych przyjaciołach. Kiedy Wilk wpada w pułapkę niecnie zastawioną przez nieznanych sprawców, jego przyjaciele natychmiast wyruszają do Misia Adwokata po pomoc. Miś Adwokat w pracy nosi togę z zielonym żabotem, która równie dobrze mogłaby mu służyć jako peleryna superbohatera. Co to jest toga i żabot? Czym się zajmuje Miś? W jaki sposób pomaga innym? Czy Miś Adwokat obroni wilka? Czy pomoże mu wydostać się z pułapki? Czy oczyści go z oskarżeń, które postawili mu nieznani sprawcy? Z pewnością lektura książki i spotkanie z adwokatami dały odpowiedzi na te pytania.
Jednocześnie książeczka pokazuje w formie kilku mini – opowieści w jakich sytuacjach można uzyskać pomoc u adwokata, np. wystąpić o odszkodowanie, uzyskać doradztwo przy prowadzeniu firmy, czy obronić swoje dobre imię. Dzięki temu walor wizerunkowy akcji (przybliżenie zawodu adwokata, jego „materializacja” w umysłach dzieci), jak i edukacyjny (promocja wartości wyższych) uzupełniają się wzajemnie. Dodatkowo akcja uzyskała duży rozgłos w mediach ogólnopolskich i lokalnych m. in. w radiu, prasie, telewizji i przede wszystkim w Internecie.

































Jednak z mojego punktu widzenia, jako koordynatora akcji z ramienia NRA na terenie naszej Izby, istnieje jeszcze jedna wartość dodana do tej akcji – zaangażowanie adwokatek, adwokatów, aplikantek i aplikantów adwokackich, a to było ogromne, entuzjastyczne i szczere. Przez ostatnie trzy miesiące pracy nad tą akcją odebrałem setki telefonów, maili czy też odbyłem niewiele mniej spotkań i w każdym przypadku mogłem liczyć na pełne zaangażowanie i ciężko wykonaną pracę moich Szanownych Koleżanek i Kolegów. Pokazało to, że właściwa inicjatywa cementuje i mobilizuje nasze środowisko wokół adwokatury, nawet jeśli codzienna praca i obowiązki (zawodowe i domowe) nie zostawiają zbyt wiele czasu na takie projekty. A na końcu tego wszystkiego były spotkania z cudownymi, małymi słuchaczami, dni pełne uśmiechu, zabawy i nauki oraz szczere podziękowania za udział w akcji składane na ręce adwokatów i aplikantów od nauczycieli i rodziców dzieci.
Na koniec jeszcze raz chciałbym podziękować WSZYSTKIM, którzy wzięli udział w akcji. Z uwagi na bardzo dużą liczbę zaangażowanych nie jestem w stanie wymienić każdego z imienia i nazwiska, niemniej jednak chcę aby wiedzieli, że dzięki nim ta akcja się udała i mam nadzieję, że zaangażują się w kolejne wizerunkowe i edukacyjne inicjatywy NRA oraz ORA Łódź. Jeszcze raz dziękuję!
adw. Piotr Nowakowski
koordynator akcji Bajeczni Adwokaci na terenie Izby Łódzkiej
komisja wizerunkowa przy Naczelnej Radzie Adwokackiej
O autorze artykułu
