DOM OBRAZU III – wystawa malarstwa Sebastiana Kularskiego
Wystawa malarstwa Sebastiana Kularskiego p.t. DOM OBRAZU III. Podczas wernisażu odbędzie się performance Marty Ostajewskiej oraz kilkuminutowa prelekcja Piotra Michalskiego.
Otwarcie wystawy odbędzie się 2 marca 2024 r. o godz. 18:00 w siedzibie Okręgowej Rady Adwokackiej w Łodzi przy ul. Wólczańskiej 199.
Tytułowy „Dom Obrazu”, to cykl zespojonych ze sobą obrazów. Autor nakłada obraz na obraz w taki sposób, że jeden staje się domem dla tego, który jest do niego przytwierdzony. Każdy z nich reprezentuje skrajnie inną metodę twórczą. Pierwsza wywodzi się z ekspresyjnie malowanych pejzażów „Kazimierskich”, cechuje ją wyrazisty gest malarski. Druga realizuje autorską koncepcję reprezentacji ludzkich intencji, sięgając po per formatywność, prowokację i geometrię. W sytuacji owego zespolenia na pierwszy plan wysuwają się zgoła nowe gałęzie znaczeń.
Kim są nasi goście?
- Sebastian Kularski, dr sztuki, artysta wizualny, edukator, członek duetu robosexi.
Jako malarz oscyluje pomiędzy ekspresyjnym gestem a systemową geometrią, przedstawianiem podobizn ludzko-zwierzęcych a baśniową imaginacją.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na wydziale Malarstwa i Grafiki oraz Edukacji Wizualnej. Obronił doktorat z malarstwa w Instytucie Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Ukończył Edukacje Globalną na Wydziale Studiów Międzynarodowych SWSPiZ oraz Zarządzanie Kulturą na wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Naucza malarstwa i rysunku w liceum plastycznym. W 2018 otrzymał tytuł Kreatora Kompetencji Społecznych.
W duecie robosexi tworzy instalacje o charakterze społecznym i site-specific. W roku 2014 duet robosexi otrzymał Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Łodzi (projekt „Labirynt”), a w 2017 stypendium od Ministra Kultury na projekt pt. „Ukazywanie niewidzialnego”.
- Marta Ostajewska – artystka wizualna, performerka, doktor sztuk pięknych, wykładowczyni akademicka. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim oraz Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Gandawie (KASK) w Belgii (kierunek – Multimedia, specjalizacja: performance art). Obroniła doktorat w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Redaktor naczelna pisma artystyczno-naukowego „Powidoki” (w latach 2019–2021) wydawanego przez Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz redaktor merytoryczna książki „Kiwi z PL. Opowieści performerów” (Uniwersytet Warszawski, 2019).
„Kolor, linia, przecięcie” / performance mówiony Marty Ostajewskiej.
O fuksji, kobalcie i kanarkowej żółci – opowieść o obrazach wykraczających poza ramy.
Czym jest kolor, abstrakcja i geometryczne przecięcia? Historie zamknięte w nasyconych barwą punktach na płaszczyźnie.
Interaktywna improwizacja impresji.
- Piotr Michalski, dr nauk humanistycznych w zakresie filozofii, nauczał filozofii, etyki, logiki oraz języka angielskiego. Mieszka i pracuje w Łodzi.
W swoim wystąpieniu kreślę podobieństwa między sztuką abstrakcyjną a codziennym doświadczeniem. Wychodząc od analizy kategorii mimesis, staram się wykazać bezzasadność potocznego zarzutu wobec sztuki abstrakcyjnej jako sztuki niefiguratywnej. Ponadto, wyjaśniam, jak sztuka abstrakcyjna – właśnie jako niespełniająca kategorii mimesis – pomaga czerpać zadowolenie estetyczne z kontaktu z tym, co codzienne.
Serdecznie zapraszamy.
O autorze artykułu

- Adwokat. Mediator. Redaktor naczelna magazynu KRONIKA. Członek ORA w Łodzi.
Ostatnie posty
Aktualności2025.08.15Łódzki wkład w „Cud nad Wisłą”. Intelekt, taktyka i mobilizacja.
Najnowsze artykuły2025.05.16Pułapka polaryzacji – dlaczego tak łatwo dzielimy świat na dwie strony?
wydanie-782024.12.17Przystanek: Strasbourg
wydanie-782024.12.17Zielone światło, czerwony alarm – ochrona kultury społeczności rdzennych w obliczu zmian