• Facebook
  • Czytelnia
  • Redakcja i Kontakt
eKronika
  • Archiwum artykułów
  • Szukaj
  • Menu

Home / Akcja wizerunkowa

Akcja wizerunkowa

19 maja 2014/w Meritum, Wydanie 55 /Autor adw. Dariusz Wojnar

Mija właśnie dekada od momentu, kiedy z Łodzi wypłynęło skierowane do władz adwokatury przesłanie, by nie dyskutować o dopuszczalności reklamy w jej indywidualnym aspekcie, a skoncentrować się na przekazie
promującym całe środowisko1.

Blisko rok temu, na łódzkiej konferencji poświęconej reklamie, większość zebranych wyraziła przekonanie, że jedyną dopuszczalną formą reklamy jest reklama całego zawodu . Wspominają też o tym dwie uchwały KZA, z lat 2007 i 2013. Jak mantra powtarzane są wciąż apele prominentnych członków władz samorządowych – do kolegów adwokatów oraz apele kolegów adwokatów – do prominentnych członków władz samorządowych, by zacząć wypowiadać się publicznie w ważkich społecznie kwestiach, a uważni obserwatorzy tzw. życia samorządowego z pewnością są już tym i znudzeni, i zniechęceni. Nie wystarczy przecież sama akcja bezpłatnych porad prawnych czy lokalna katowicka pilotażowa akcja billboardowo-radiowa. Dlaczego? Bo większość środowiska postrzega akcje bezpłatnych porad bardzo wąsko – są dla wielu adwokatów jedynie spotkaniami z osobami, z których część formalnie, z uwagi na swój stan majątkowy, do takiej pomocy się nie kwalifikuje. Nie uświadamiamy sobie przy tym rzeczywistej roli, jaką spełnia ta akcja: budowania pozytywnego społecznego wizerunku adwokatury. Akcja katowicka zaś była i kontrowersyjna, i nie dostarczyła danych o rzeczywistym jej oddziaływaniu.

W publikowanym w tym numerze „Kroniki” artykule dr Katarzyna Liberska-Kinderman (UŁ) przywołuje dane, które pokazują lawinowy wzrost podaży na rynku prawniczym. Źle wygląda kondycja adwokatury wśród innych zawodów. Liczba adwokatów będzie gwałtownie nadal rosła, a prestiż zawodu zawdzięczamy ciągle grupie odważnych z czasów PRL-u i stanu wojennego.

Co dalej? Czy każdy ma budować arkę na własną miarę? Czy też wspólnie, w jedności, będziemy kreować nasze otoczenie w zgodzie z deklarowanymi przez nas standardami? Opowiadam się za drugim z tych rozwiązań, nie tylko z tego względu, że widzę w tym osobistą korzyść jako osoba aktywnie wykonująca zawód adwokata, ale również dlatego, że wciąż wierzę, że praca w naszym zawodzie to nie jedynie świadczenie usług, lecz również ważna społecznie misja. Po zakończeniu październikowej konferencji „Czy rynek zmusi adwokatów do reklamy?”, w porozumieniu z Dziekanem przystąpiliśmy do opracowania planu nowej, spójnej, konsekwentnej i długofalowej strategii wizerunkowej łódzkiej ORA. Z wielkim zapałem i poświęceniem podjęli się tego zdania: mec. Aleksandra Bierzgalska, mec. Maria Janik oraz mec. Piotr Nowakowski. Z prośbą o pomoc w opracowaniu strategii zwróciłem się do dr Katarzyny Liberskiej-Kinderman z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ, z którą po raz pierwszy współpracowaliśmy jeszcze ze śp. mec. Joanną Agacką-Indecką, gdy organizowaliśmy, na początku stulecia, pierwszy dzień bezpłatnych porad prawnych przy udziale Urzędu Miasta Łodzi. Pani doktor wygłosiła na wspomnianej konferencji poświęconej reklamie wykład o obecności adwokatów w mediach, który spotkał się z wysoką oceną ze strony uczestników konferencji. Poprosiłem również o pomoc prof. UŁ Tomasza Cieślaka, literaturoznawcę i krytyka literackiego, który swego czasu współpracował przy wydawaniu „Kroniki”.

Skąd potrzeba zmiany wizerunku? Z przekonania o nie tylko rynkowym, ale też – a może głównie – społecznym wymiarze naszej działalności zawodowej. Jesteśmy przecież wszyscy, jako obywatele, zaszeregowywani i uśredniani w naszych oczekiwaniach, gustach, horyzontach. Coraz mniej jest miejsca na naszą indywidualność i odmienność. Światem rządzi tempo, brak czasu i miejsca na refleksję, wygrywa oportunizm urzędów, urzędników. Tu jest nasze, adwokackie zadanie, by dostrzec i ochronić przed machiną biurokratycznego państwa wyjątkowość, niepowtarzalność, a nade wszystko – prawa jednostkowe. Przecież „Adwokat doradza i broni. Od trzystu lat.” To zobowiązuje.


1 Stało się to podczas IV spotkania Komisji Prawnych Okręgowych Rad Adwokackich, zakończonego przyjęciem uchwały skierowanej do Zjazdu Adwokatury w 2004 r. Szefem nieformalnego ruchu komisji prawnych, funkcjonującego poza strukturą ówczesnych władz samorządowych, była śp. Joanna  Agacka-Indecka. To właśnie wtedy dostrzeżono siłę osobowości przyszłej Prezes NRA.
2 Konferencja wspólna Komisji Etyki przy NRA i Łódzkiej ORA Czy rynek zmusi adwokatów do reklamy? W trakcie dyskusji uczestników konferencji pogląd, że  samorząd winien zajmować się promocją zawodu adwokata, został przyjęty przez aklamację.

O autorze artykułu

adw. Dariusz Wojnar
adw. Dariusz Wojnar
Adwokat. Członek Naczelnej Rady Adwokackiej.
Ostatnie posty

Archiwum autora

  • Meritum2014.05.19Akcja wizerunkowa
Doceń i poleć nas
  • Udostępnij Facebook
  • Wyślij e-mail
https://ekronika.pl/storage/2014/08/kronika_pikto.jpg 132 310 adw. Dariusz Wojnar https://ekronika.pl/storage/2019/06/kronika-logo.jpg adw. Dariusz Wojnar2014-05-19 10:12:412019-11-01 22:42:20Akcja wizerunkowa

AKTUALNY NUMER

okladka_78_NET

Twój adwokat / Ваш адвокат


twoj adwokat

Dokumenty niezbędne do prowadzenie czynności w sprawach obywateli Ukrainy – zbiór dokumentów do pobrania. WEJDŹ

DOŁĄCZ DO NAS

Odwiedź nasz profil
Dołącz do naszych czytelników

PROPONOWANE STRONY

Odwiedź również inne ciekawe strony. Kilka rekomendowanych przez nas znajdziesz poniżej.
Okręgowa Rada Adwokacka w Łodzi
Naczelna Rada Adwokacka
Adwokackie Centrum Mediacji przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Łodzi
Magazyn ADWOKAT …zajrzyj do adwokata!

Najnowsze artykuły

  • Do samorządu idzie się pracować16 maja 2025 - 00:14
  • Adwokatura ma głos16 maja 2025 - 00:13
  • Do Rady mam blisko16 maja 2025 - 00:12
  • Sądownictwo dyscyplinarne ostoją niezależności adwokatury16 maja 2025 - 00:11

REDAKCJA „KRONIKI”

90-531 Łódź, ul. Wólczańska 199

Kolegium Redakcyjne

42 633 33 73
katarzyna.piotrowska@adwokatura.pl

Wyślij wiadomość
© Copyright - Kronika - Pismo Izby Adwokackiej w Łodzi | polityka prywatności
  • Facebook
adw. Katarzyna Trocińska CZY NADEJDZIE POCZTOWE EL DORADO?
Scroll to top
Strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych i analitycznych. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies.AkceptujęPolityka prywatności