O źródłach finansowania zakupu nowej siedziby dla Izby Adwokackiej w Łodzi
Pół wieku temu, nasi koledzy podjęli decyzję o zakupie budynku przy ul. Piotrkowskiej 63. Ulica Piotrkowska wyglądała inaczej. Inne były potrzeby Izby Adwokackiej. Inna była liczba jej członków.
Opr. Adw. Dariusz Wojnar
Dziś w dalszym ciągu wyróżnia się od innych, ale to już zewnętrzny blichtr. Jej wielkość nie wystarcza, a warunki pracy jakie mają zatrudniani przez nas pracownicy, oraz koledzy, którzy dla samorządu poświęcają swój wolny czas są coraz gorsze.
Oczywistymi są pytania o to czy naszą Izbę stać na zakup nieruchomości i gdzie kończą się nasze finansowe możliwości. Trzeba więc jasno powiedzieć, że nie możemy zakupić nieruchomości bez zaciągania zobowiązań kredytowych (o warunkach na jakich możemy je zaciągnąć będzie na zgromadzeniu mówiła mec. Barbara Kosińska). Kwota środków finansowych jakie w budżecie została zapreliminowana na wydatki związane z modernizacją naszej siedziby to suma 400.000,-zł – czyli środki jakie zostały naszej Izbie zwrócone ze zlikwidowanego Funduszu Inwestycyjno-Remontowego Adwokatury (FIRA). Środki te będę mogły być wykorzystane na – w zależności od wariantu umowy z bankiem – albo na tzw. wkład własny, albo na niezbędne prace adaptacyjne (malowanie, organizacja sieci teleinformatycznej i serwerowni, malowanie, adaptacja piwnicy, pielęgnacja ogrodu) .
Naturalnym w tym kontekście jest pytanie czy zweryfikowaliśmy jako Rada nasze zdolności do spłaty zaciągniętego kredytu i skąd one będą pochodziły? Jest sześć niezależnych źródeł: dodatkowe wpływy z komercjalizacji naszej obecnej siedziby oraz oszczędności jakie poczynimy organizując zajęcia dydaktyczne na aplikacji adwokackiej w nowej siedzibie rezygnując z najmu sal – czyli tzw. usług obcych, zmniejszenie zaległości w płatności składek samorządowych, wykorzystanie rezerwy budżetowej pozostawionej na nieprzewidziane wydatki, wykorzystanie rezerwy budżetowej pozostawionej na nieprzewidziane wydatki związane ze szkoleniem aplikantów adwokackich oraz nasze oszczędności. W szczegółach przedstawia się to w następujący sposób:
- – obecnie wpływy z najmu lokali użytkowych znajdujących się na parterze naszej nieruchomości wynoszą 16.000 zł miesięcznie, czyli rocznie 192.000,-zł. Biorąc pod uwagę położenie naszego budynku, jego wielkość zakładamy, że w przypadku jego wynajęcia w całości przychody zwiększyłyby się do kwoty 25.000,-zł miesięcznie, a w skali roku do 300,000,-zł. Nie możemy jednak całej sumy przeznaczyć na obsługę kredytową, ponieważ obecnie uzyskiwane wpływy są wydatkowane na potrzeby realizacji zadań własnych samorządu. Do naszej dyspozycji pozostanie więc tylko nadwyżka na obecnie uzyskiwanymi przychodami czy kwota ok. 9000,-zł miesięcznie, a w roku 108,000,zł. Ze względu na niepewność co do tego jak szybko udałoby się skomercjalizować siedzibę, te kwoty nie zostały przez nas wzięte w planowaniu zakupu nowej siedziby dla Izby.
- – zaległości w płatności składek samorządowych i opłat związanych z Ośrodkiem Wypoczynkowym w Grotnikach wynosi obecnie znów ponad 200.000,-zł. Przygotowując budżet na rok 2014 (w grudniu 2013 poziom zadłużenia był podobny) poczyniliśmy założenie, że zadłużenie zmniejszy się – wskutek zwiększenia ściągalności składek- do 90 tys. złotych. Teoretycznie, więc zwiększenie poczucia wspólnoty, tych kolegów, którzy nie płacą składek regularnie spowodowałaby, że wpływy do Kasy Izby zwiększyłyby się o ok. 110 tys. złotych rocznie;
- – oszczędności jakie możemy osiągnąć rezygnując z wynajmu sal na szkolenia aplikantów przy uwzględnieniu obecnego poziomu wydatków wynikającego z preliminarza budżetowego na rok 2014 i faktycznie już poniesionych kosztów to kwota co najmniej 90.000,-
- – rezerwa budżetowa na rok 2014 wynosi 46.150,- zł., a rezerwa związana ze szkoleniem aplikantów adwokackich wynosi 139.500,-zł I obie rezerwy nie została jeszcze dotychczas wykorzystane,-
- – posiadamy obecnie lokaty w wysokości po 300.000,- zł każda oraz środki na funduszu powierniczym w wysokości 129.350,00 zł ,-
Sumując: rezerwy , oszczędności na wynajmie sal, zmniejszenie zaległości w płatności składek nawet bez wykorzystania posiadanych oszczędności – daje możliwość zaciągnięcia kredytu i jego obsługi finansowej przy 6% odsetkach (najwyższych obecnie stosowanych) na poziomie blisko 3 mln. złotych . Nowa siedziba ma kosztować mniej to znaczy 2.228.000,-zł. Z przeprowadzonych symulacji wynika więc, że zaciągnięcie kredytu w wysokości ok 2.200.000, zł – 2.300.000, zł nie spowoduje podwyższenia składki, którą płacimy i nie wpłynie w znaczący sposób na finasowanie zadań własnych samorządu (finasowanie działalności poszczególnych komisji).
Zakup nowej siedziby pozwoli nam realizować, bez przeszkód lokalowych, wszystkie te funkcje samorządu, które są jego powinnością – zaczynając od szkolenia aplikantów, prowadzenie zajęć szkoleniowych dla adwokatów, zapewnienie godnych warunków dla sądownictwa dyscyplinarnego, a także odpowiednich warunków pracy biura ORA . Zakup nowej siedziby to nie myślenie ponad stan to rozsądny zabieg racjonalnie myślącego środowiska.